28 Mayıs 2009 Perşembe

On Yeni Türkü Şarkısı


Bazen, farklı farklı dünyalar hayal etmişliğim olmuştur her insan gibi. Bu hayallerin her birinde bulunan ender öğelerden biridir müzik. Müziksiz bir hayat, yaşanılan bir "an"ı, hisedilen "his"si müzik ile taçlandırmamak hiç bir zaman aklımdan geçmiyor. Neredeyse her türden bir çok farklı şarkıcı ve parçayı severim. Bir çeşit "tür" taraftarlığım yok genel tutumumun aksine. Her şeyde taraf olmayı severim ama müzikte tür konusunda asla taraf olamam. Başka konularda ufak çaplı rekabet hayali yaratırım müziğe dair lakin bu tür konusunda bağlayıcı değildir. Neyse efenim bu paragrafı yazdım çünkü çeşitli sanatçıların pek seviğim parçalarını yazmak istedim. bunlardan ilki de yeni türkü olacak. Last fm istatistiklerim tutulmaya başlandığından beri ilk ondan hiç düşmeyen her daim dinlemekten keyif aldığım, konserlerine gittiğimde eşlik ederken kendimden geçtiğim şarkıların iyesi olan bu grubun parçaları arasında ayrım yapmak zor olsa da, her daim bir parçayı diğerinden daha çok sever insan. Sevme seviyesi 6 diyelim örneğin. 6 puan verilen şarkıyı sevmiş sayılıyorum kendimce. İşte her şarkıyı severim ama bazı şarkılar 6.2 puandadır bazıları 9.8. Sevdiğim şarkılardan bazılarını "daha çok" severim. Bu diğerlerini sevmediğim anlamına gelmez. Neyse bu uzun deskıripşın bölümünden sonra yeni türkünün kişisel tarihçemde en sevdiğim parçalarını ortaya sermek isterim.

10-) Telli telli: Küçüklüğümün bir numarası olan bu parça, elbette çok şey hatırlatır ve listededir. O zamanlar şarkıda anlatılmak istenileni anlayamıyordum belki ama müziğin çekiciliği tam olarak da bu diye düşünüyorum. Her neyse hikayeye uygun olarak "biz büyüdük ve kirlendi dünya" canlar.



9-) Rüzgar: Yeni Türkü'ye en çok bahar yakışır. Bahar vakti yeniden doğuşun, hayatın simgesidir. Hayat bazen yorgun bir günün ardından evin bahçesinde oturup şöyle bir gözleriyle dalmayı gerektirir. Yeni çiçek açmıştır bahçedeki bitkiler. Bir sıcak çay alıp akşam üzeri bahçdeki ahşap sandalyeye oturup bu parçayı dinlemek grkir zaman zaman..



8-) Karanfil: Ah bir karanfil, yağsa yağmur, "büyülense" yeniden dünya... Eşlik etmesi en güzel parçalardan biridir. Bir gece Yeni türkü konserinde iken, genelde bir iki tek atıp sahneye çıkan Derya abiye eşlik etmek için şişelerimiz ellerimizde, tam da şişeyi tuttuğumuz eli havaya kaldırarak tam da o kısmı söylemek yaşadığını hissetmesini sağlar insanın. "Dünya varmış" der içinden "bir karanfil yağsa yağmur, büyülense yeniden dünya" diye bağırırken Derya Abi ile. Bu şarkıya sahnedekiyle birlikte eşlik etmek, her insanın ölmeden önce yapması gereken 100 şeyden biri.



7-)Sonbahardan Çizgiler: Marika'nın tanışmamı sağladığı şahane bir güzellik olan bu parça benim için Ankara ile özdeşleşmiştir kısa sürde. Bu şarkyı ne zaman dinlesem Ankara ve Ankara yolları geçer aklımdan. hoş şarkı da zaten genel olarka Ankara'dan bahseder ama can alıcı kısmı "ne güzeldir yollarda olmak şimdi" demesidir Derya Köroğlu'nun içtenlikle. Ne güzeldir yollarda olmak şimdi be canlar.



6-) Yeşil Şarkı: Hani dedim ya en çok bahara yakışıyor diye bu parçalar. O tadı veren parçalardan biri yeşil şarkı.. Tam da o bahçede Rüzgar'dan sonra bu şarkı koyulur playliste..
"her sey kendi dilince konusur
karanlik ortse de ustunu
gecede devam eder renk
agacin dalinda ruzgarda"



5-)Aşk Yeniden: Bazen aşk hissini tanımlamaya asimptot çizen şarkılar ortaya çıkıverir. Benim bu konuda klasik olan, o yüzden dikkatlice dinlenilmden ezberdn eşlik edip söylenilen bazı şarkıları parmakla göstrmişliğim vardı. Örneğin "Senden Başka" isimli yetmişlerin klasik şarkısını herkes bilir, eşlik eder ama dikkatlice ne ddiğini dinlemez çoğu zaman. Orada benim gördüğüm en büyük aşklardan biri tarif ediliyor. Bu parça da aynı biçimde. "Gözlerim doluyor, aşkının şiddetinden..Ağlamak istiyorum" nasıl bir sözdür.. Bu hissi hissetmiş olanlar için vazgeçilmez ve o "an"ın tam karşılığını veren bir dizedir..



4-) Dönmek: Akşamüzeridir, kalabalık ve koşturmacalı otogardan otobüs harket eder. Sen, tam da cama başını dayamış dışarısını izlersin. Aklından bir sürü düşünce köyüne ziyaretler yaparsın. Bu köyler senin çizdiğin yollar ile birbirine bağlanır. Arkada Derya Köroğlu Murathan Mungan'ın unutulmaz dizelerini fısıldar kulağına.. Bir yere gitmeyi değil, yolda olmayı sevdiğini anlarsın. "Neresi sıla bize, neresi gurbet..Yollar bize memleket.."



3-) Resim: Dur bir dinlen..yorulmuşsun çalışmaktan. Hayat normal biçimde akıyordur. Oradan oraya koşturulur gündüz iş güç alt metniyle. Gece eve gelinip ufak bir şarap açılır. Ona bakılır..Baktıkça daha çok dinlenilir bu şarkı..Dinledikçe daha da yakar..Yaktıkça konuşmaya başlar.. "Biliyorum, görünce beni hep tanıyordum diyeceksin.."



2-) Nerelere Gideyim: Daha önce de "sigara" etiketiyle koymuştum bu parçayı. Pek sevdiğim bir arkadaşımın, zamanı asla eskimeyecek bir hediyesi..

"Dört yanımda dört nasihat
Az gülüş, bol zaiyat.."

"Senden bana zor bir miras.
Bol çetrefil, bol viraj..."



1-) İnatçı: Kişisel tarihçeme en fazla etkisi olmuş parça. Benim de en seviğim "bir" numaram doğal olarak. Bu şarkı hakkında yazabileceğim sayfalarca söz olmasına rağmen ketumlaşıyorum ne vakit duysam.. Severek okuduğum B'den bir alıntı yapmak istiyorum bu duruma ithafen..

"Sessizlik çok şey anlatır bilirim ben.Çok şey anlatmak için değil ama sendeki sessizliğim.Sessizlik huzurdur.Yanında huzur evlerinin tabelalarındaki yalnızlığı çağrıştıran,acayip bir huzur bulduğum içindir sessizliğim.."




Son olarak, Yağmurun elleri ve Olmasa Mektubun isimli klasik şarkıların listede mevcut olmamasına da değinmek isterim. İkisi de çok sevdiğim parçalardır ama kişisel tarihçeme bu on parça kadar etki etmemiştir. bu liste genel olarak kişisel tarihçemle ilgilidir. Başlığı seçerken de bu konuda özenli davranmak için pek çaba harcadım. En sevdiğim değil, en güzel değil, en iyi değil..Sadece on yeni türkü şarkısı.. Herkese iyi günler diliyorum.

2 yorum:

marikaki dedi ki...

çok teşekkürler bana da atıfta bulunmuşsunuz, berhudar oldum efendim :) ben de bir çift kelam edeyim öyleyse, (kayıtlara geçmesi açısından)madem konumuz yeni türkü... gönlümün bir numaralı şarkısı 'resim'dir, kar yağarken bir kere daha... içte karların mutluluğu varken bir daha...

Zenciörgüsu dedi ki...

severek okuduğun B'nin aklına;severek okuduğum A'nın bu yazısından sonra,bahsi geçen şarkıyı her dinlediğinde ,bu yazı ve A gelecek :)

çok şey anlatır sessizlik :)